Stephen  Cone  Weeks

 


stop motion animation

11 Min.


In the course of the film the viewer understands that a tiny curtain, waving gently, and casting a shadow on three tablecloths – there are three scenes, each taking place on one of the cloths – is somehow the divide between can’t and can, between inanimate and animate, mechanical gratification and tender compassion, disclosed and secret. The actors in this film are wooden toys, a nativity-scene figure, pieces of doll’s house furniture, an old alarm clock. The viewer becomes aware of his/her own layers of conscious and subconscious represented by the table cloths on which everything seems to happen while nothing really happens or, equally, everything really happens while nothing seems to happen, depending on where we look – at the film or in ourselves.


the curtain of can’t spielt auf drei Tischdecken. Im Laufe des Films versteht der Zuschauer, dass ein kleiner Vorhang, der sich leicht im Wind bewegt und dabei einen Schatten auf die Tischdecken wirft, zur Trennlinie wird zwischen Nicht-Können und Können, zwischen Leblosem und Lebendigem, mechanischer Lustbefriedigung und einfühlsamer Zärtlichkeit,  Offenem und Geheimem. Die Darsteller sind Holzspielzeuge, eine Krippenfigur, Puppenhausmöbel, ein alter Wecker. Der Betrachter wird seiner eigenen Bewusstseins- und Unterbewusstseins-Ebenen gewahr, die durch die Tischdecken vertreten werden, auf denen alles nur zu geschehen scheint, während nichts wirklich geschieht oder alles wirklich geschieht, während nichts zu geschehen scheint, je nachdem, ob wir den Film anschauen oder uns selbst.

the curtain of can’t: a film, ten drawings and three tablecloths

stills from  the curtain of can’t

Galerie Lausberg Düsseldorf 2009

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onomato Düsseldorf 2012